Nonbyes historie

I mer enn 50 år har Nonbye levert løsninger for visuell identitet til et stort utvalg virksomheter i Danmark, Sverige, Norge og flere andre europeiske land. 

Gjennom årene har vi vært pionerer i markedet på flere områder. 
Les vår spennende historie her og få et unikt innblikk i de største begivenhetene som har dannet grunnlaget for Nonbye som selskap i dag.

?

2021

Nonbye i Danmark er en foregangsbedrift i bransjen og lanserer sin første CSR-rapport. Rapporten gjelder i første rekke Danmark, men setter samtidig den strategisk retningen for Nonbye sin utvikling også i Norge.

?

2019

Nonbye overtar det store svenske skiltselskapet og konkurrenten Systemtext. Dermed inntar Nonbye nå rollen som en av markedslederne på det svenske markedet.

?

2018

Nonbye overtar Magnum Dekor i Sverige.

?

2017

Det har nå gått mer enn 50 år siden Ole Nonbye startet selskapet i en kjeller hos Brunsgaard Karosserifabrik i Odder, og Nonbye kan stolt og fornøyd feire sitt 50-årsjubileum sammen med sine kunder og samarbeidspartnere.

?

2016

Den 10. mars 2016 blir selskapet ISO 14001-sertifisert. Helt siden oppstarten har selskapet hatt stort fokus på bærekraftighet, og denne miljøsertifiseringen er derfor et viktig stempel. (ISO 14001 er den fremste miljøstandarden på verdensbasis).

?

2014

Den 6. januar 2014 blir Nonbye ISO 9001-sertifisert, og kan dermed sette stempel på en lang og gjennomgående forvandling. Samme år etablerer Nonbye seg i Finland med sin første avdeling.

?

2011

I 2011 skifter det svenske CI Concept og det norske Visius navn til Nonbye. Sammen retter selskapet seg nå mot de store merkevareprodusentene i Skandinavia. Samtidig bestemmer de seg som de første i Nord-Europa til å investere i en 1 000 DPI-printer, og åpner for muligheten for utskrifter og ti nye farger. Dette mottas godt av kundene, og Nonbye investerer derfor i en tilsvarende printer året etter.

?

2010

Dette året er et år som får stor betydning for selskapets internasjonalisering. Nonbye blir medeier i det tyske skiltselskapet, Creafol, og i Sverige inngår man et tett partnerskap med skiltselskapet CI Concept. Samme år overtar Nonbye aksjemajoriteten i både CI Concept og det norske Visius.

?

2009

Finanskrisen rammer hele verden, og dårlige nyheter velter inn fra alle kanter og medier. Lars Nonbye bestemmer seg raskt for at det ikke skal ødelegge stemningen og arbeidsånden til Nonbyes ansatte. Derfor lanserer han den tankevekkende kampanjen: “No til finanskrisen”, som skaper stor gjenklang både i inn- og utland.

?

2007

Nonbye velger å kjøpe opp designselskapet NYPROFIL i Køge, som de har samarbeidet med gjennom en årrekke. Dette skjer for å tilføre ny kompetanse til Nonbye innenfor design.

?

2001

Nonbye mottar den danske innovasjons- og designprisen.

?

2000

Ole Nonbye trekker seg etter 33 imponerende år hos Nonbye, og overleverer stolt kontrollen til sin eldste sønn, Lars Nonbye. Samtidig setter han Camilla og Per Nonbye inn i selskapets styre. Det har skjedd et generasjonsskifte.

?

1997

Det tyske markedets etterspørsel har vokst gjennom de siste årene, noe som fører til at Nonbye åpner og presenterer sin første tyske avdeling. Den første kunden er den tyske statsbanen, DB (Deutsche Bahn).

?

1990

Ole Nonbye presenterer som den første på markedet muligheten for digitaltrykk av storformater. Nå er det ingen begrensninger i verken format eller overflatetype. Dermed kan selskapet tilby enorme plakater med en lengde på opptil 45 meter.

?

1989

Markedet har begynt å kreve unik skilting og dedikerte løsninger. Derfor utvikler Nonbye et nytt skiltuttrykk i 3D som kan produseres i metall, tre eller plast og skjært eller freset ut av en vannstråle. Selskapet etablerer også sitt eget 3D-smieverksted for å lettere møte etterspørselen.

?

1983

Utviklingen av SpaceMatic har ført til stor vekst og nye eksportmarkeder til Nonbye, og selskapet har nå nådd 50 ansatte og etablert sitt første profesjonelle styre. I 1983 er datastyring helt nødvendig, og derfor utvikler Nonbye en ny skjæreplotter som kan skanne og produsere utskjæringer direkte.

?

1979

Med bakgrunn i flere års erfaring, reisen til Canada og en teknologisk utvikling som ikke går så fort som Ole skulle ønske, velger Ole å forfølge sin idé om en helautomatisk bokstavmaskin. Derfor utvikler han i tett samarbeid med Teknologisk Institut, ingeniører og utvalgte elektronikkvirksomheter verdens mest avanserte folieringsmaskin, SpaceMatic.

?

1972

En ny lov om at alle danske detaljhandler skal ha synlige åpningstider, godkjennes. Dette gir Ole idéen om å levere kundenes åpningstider i form av et komplett skilt i stedet for løse bokstaver og tall. SystemText blir en realitet året etter, og oppnår raskt en merkevarestatus i bransjen. Samme år flytter Ole til egne, nybygde lokaler på Rønhøjvej.

?

1969

Nonbye flytter ut av kjelleren og leier seg inn i 100 kvm nye lokaler. Ole beskriver det som en av de største beslutningene i karrieren. Det etableres et nytt og fast samarbeid med folieleverandøren 3M. Nonbye blir samtidig forhandler av «bokstavsystemet» Voss-Text.

?

1965

1965 blir året Ole etablerer Nonbye i kjellerlokalene under Brunsgaard Karosserifabrik i Odder. Ved hjelp av de nye teknikkene og kunnskapen Ole fikk i Canada, blir selskapets spesialitet selvklebende folier. Den første store bestillingen blir en større leveranse til B&O.

?

1962

Etter et par år i Canada kommer Ole Nonbye tilbake til Aarhus for å arbeide som leder hos en lokal skiltmaler. Det blir imidlertid raskt tydelig for Ole at han helst vil styre skuta selv.

?

1960

Drevet av nysgjerrighet og lidenskap for håndverket, velger Ole Nonbye å reise til Canada for å hente kunnskap om de nyeste teknikkene innen håndverket som skiltmaler.

?

1958

Ole Nonbye avslutter sin læretid som skiltmaler hos et skiltefirma i Aarhus og mottar sølvmedalje for sin svenneprøve.

Skal vi kontakte deg og din virksomhet?

6 + 11 =